Om meg

Bildet mitt
Tønsberg, Vestfold, Norway
Heisan!! Jeg heter Lene og her deler jeg min hobby og kakeverden med dere. Hyggelig at du titter innom, liker besøk =) Legg gjerne igjen kommentarer og det du måtte føle for. Du finner meg også på facebook.

torsdag 27. august 2009

skillingsboller

Om du ikke skal ha så mange halverer du oppskriften.

Jeg bruker hele fylloppskriften til halv oppskrift,så om du ganger den opp når du lager full oppskrift på deigen.

INGREDIENSER:


Deig
125 g smør eller margarin
5 dl melk
1 pk gjær
1- 1 ½ dl sukker
½ ts salt
ca 14 dl hvetemel

 

Fyll
100 g smør eller margarin
1 dl sukker
2 ss kanel

 

1 egg til pensling

Perlesukker til pynt

FREMGANGSMÅTE:

 

Stekes midt i ovnen på 250 grader i ca. 10 min. Gir 40 boller.

Smelt smøret. Melken tilsettes og væsken varmes til fingervarme.
 

Smuldre gjæren og løs den opp i litt av væsken.
 

Tilsett resten av væsken, sukker, salt og det meste av melet.
 

Elt til deigen slipper bollen.
 

La deigen heve tildekket på et lunt sted i ca. 30 min.
 

Rør smør, sukker og kanel (fyllet).
 

Ha deigen på bordet og elt inn resten av melet.
 

Deigen deles i 2 like store deler. Hvert emne kjevles ut i størrelse 20x40 cm. Smør på fyllet.
 

Rull sammen deigen fra langsiden og skjær rullene i jevne biter (1 – 1 ½ cm brede), til sammen 40 biter.
 

Legg bitene med snittflaten opp i papirformer.
 

Etterhev bollene i ca. 30 min.
 

Pensle bollene med vispet egg. Strø perlesukker på.
 

Stek kakene midt i ovnen ca. 10 min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...