Om meg

Bildet mitt
Tønsberg, Vestfold, Norway
Heisan!! Jeg heter Lene og her deler jeg min hobby og kakeverden med dere. Hyggelig at du titter innom, liker besøk =) Legg gjerne igjen kommentarer og det du måtte føle for. Du finner meg også på facebook.

søndag 29. mars 2009

Sukkerpasta

1 ss pulver gelatin

4 ss kaldt vann

30 gr. flott matfett

120 gr. flytende glukose eller hvit/lys sirup

840 gr. Melis



Ha vann og gelatin i en bolle som settes over vannbad.

Gelatinen  løses helt opp i vannet.

Ha i fettet , la det smelte helt.

Ha  i glukosen eller sirupen og  rør forsiktig så alt blir blandet sammen.

Hell den flytende blandingen i en bake bolle, og ha i melisen litt av gangen til massen blir passe fast.

Bedre at massen blir litt klissete enn at den blir for hard.

Bruk heller litt ekstra melis eller maizena når man så skal jobbe med den.Eventuelt matfett.

Kan brukes med engang.

64 kommentarer:

  1. hei. koser meg når jeg er inne på dine sider og er meget takknemlig for de tips jeg får via deg-..tusen takk

    SvarSlett
  2. Hvordan smaker sukkerpasta i forhold til MMF? Jeg har akkurat prøvd MMF for første gang, var lett å jobbe med, men var mektig søtt... Leter etter noe hvitt (til hello kitty-kake). Ser det finnes hvit marsipan Pals, men det må jo bestilles..
    Hilsen Ingunn

    SvarSlett
  3. Sukkerpasta er også veldig søtt synes jeg.
    Du kan farge vanlig marsipan hvit med titandioksid selv.Kjøpes på Panduro.

    SvarSlett
  4. Takk for tipset!! Hadde en anelse om at det fantes noe sånt, men ikke hva eller hvor. Kan jeg med det samme spørre om marsipan farget med titandioksid smaker noe? Er det en bismak på dette midlet? Ellers må jeg bare si Imponerende kaker du lager!!! :-)
    Mvh Ingunn

    SvarSlett
  5. Takk:-)

    Synes ikke det er noe bismak nei.

    SvarSlett
  6. Utrolig nydelige kaker du lager,Skulle gjerne hatt deg litt nærmere så jeg kunne bestillt.men det går jo ikke så da må man prøve selv.
    Så her kommer en del spørsmål.
    Hvilken masse liker du best å lage figurer av?jeg er nybegynner så må ha en lett masse. går det ann å lage de dagen før? hvordan oppbevarer man dem best mulig?
    og har du en kake oppskrift du kan anbefale for en nybegynner? som er lett å pynte..
    Mvh Inger lise

    SvarSlett
  7. Hei,takk for det :-)
    Jeg liker best å jobbe med marsipan.
    Du kan lage figurer o.lign i god tid på forhånd.Oppbevar de i en tett boks i en mørk skap.
    Jeg kan anbefale deg å bruke sjokoladekaken med juice som ligger under oppskrifter.
    Bruker mest den amerikanske smørkremen med kakao i.
    Lykke til!!

    SvarSlett
  8. Hei! Flotte kaker :) Jeg har nettop oppdaget sukkerpasta, og har prøvt å lage det selv et par ganger, men den blir ikke så smidig og slettes ikke god å jobbe med. Vet ikke hva jeg gjør feil, men den faller bare fra hverandre. Har du noen tips? Jeg synes og at det blir alt for mye melis, klarer ikke blande inn alt i deigen. Jeg har og prøvt å lage MMF, her er problemet det samme, at det blir for mye melis i forhold til oppskriften. Og har du noen tips om hvordan å smelte marshmellows når en ikke har mikrobølgeovn?
    Håper å få noen gode tips fra en erfaren baker!

    SvarSlett
  9. Hei!
    du må passe på å bruke riktige mål,bruk måleskje.
    Melis tar du i litt og litt til du ser konsistensen er bra.Du trenger ikke bruke alt.
    Du kan smelte mm i vannbad om du ikke har mikro.

    SvarSlett
  10. kan mmf også brukes med en gang ja? siden du poengterer at sukkerpastaen kan brukes med en gang.

    SvarSlett
  11. Hei!

    Jeg skal lage en cowboyhatt, og er avhengig av at bremmen holder seg bøyd opp! Hva er best å bruke da? Bremmen skal tørkes i noen dager med støtte under sidene på bremmen, for å så være stivt nok til å holde den posisjonen uten støte.. Sjokoladepasta/sukkerpasta?

    SvarSlett
  12. Det går fint med sukkerpasta.Legg litt folie rundt som støtte til det er helt tørket.

    SvarSlett
  13. kan du swtte farge på den sukkerpastaen og??

    SvarSlett
  14. Sette farge på sukkerpastaen mener du?
    Du kan ha farge i hele massen når du lager den,eller kna inn farge etter den er ferdig om du skal ha flere farger.

    SvarSlett
  15. Hva er mmf egentlig?

    SvarSlett
  16. Det er marsmellowfondant.Den er kritthvit.
    Laget av marsmellows,melis,matfett og vann.
    Ligger oppskrift her :-)

    SvarSlett
  17. Wow!
    Du lager SERIØST stilige kaker!
    Hvor får du så mue inspirasjon fra? Hvor lenge holder en sånn sukker-figur seg?
    Hadde det vært noe å gi i gave, alene/uten kake?
    Smaker den godt alene?

    Hilsen jente som fikk utrolig lyst og bake en kake!

    SvarSlett
  18. Takk for det:-)
    Jeg finner inspirasjon litt overalt egentlig,hihi.
    Går an å gi i gave, og de kan lages i god tid i forveien, men da blir de litt tørre og er mer til pynt.Det spørs hva slags masse du bruker og hvordan du oppbevarer de.

    SvarSlett
  19. Kan man bytte ut flott matfett med smør i sukkerpastaen?

    SvarSlett
  20. Ville ikke gjort det, for matfettet er blankt og de har ikke samme konsistens.

    SvarSlett
  21. Jeanette Johansen4. januar 2011 kl. 11:40

    Hei! Går det an å bytte ut matfettet med delfiafett i mmf'n??? Vet du??
    Takk for svar!!

    SvarSlett
  22. Det er det jeg pleier å bruke..eller flott.

    SvarSlett
  23. Jeanette Johansen4. januar 2011 kl. 13:55

    Du bruker delfiafett mente du nå??

    SvarSlett
  24. Hei:)
    Kjempe fin blogg du har. Man blir jo så fristet til og prøvet ut så mye. Jeg skal prøve meg på kake til dattern min som blir 1år. Da tenkte jeg og bruke sukkerpasta som lokk på kaka. Så da lurer jeg på hvor lenge den er holdbar? og skal den da ligge i kjøleskap fram til jeg skal bruke den?

    SvarSlett
  25. Den holder seg lenge, men oppbevar den tett og mørkt i plast i romtempratur.

    SvarSlett
  26. Hei. Tenker på å lage Lynet McQueen kake til sønnen min. Men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. Tenkte på skjokoladekake og smørkrem. Men må ha noe å dekke kaken med å dekorere den med så den ser ut som Lynet. Kan jeg bruke sukkerpasta til det ? Eller der det noe annet som er bedre og lettere ? Må sette farge også. Må ha hvit, rød, svart, blå o.s.v. Hvilken fargetilsetting kan jeg bruke ? Kan jeg bruke vanlig konditorfarge + På forhånd tusen takk :) Mvh Helene

    SvarSlett
  27. Hei.
    Du kan bruke sukkerpasta til det, men om dere liker marsipan ville jeg brukt det i stedet.Marsipan er enklere og farge og kan kjøpes ferdig. Rødt og sort er de fargene som er vanskligst å få til(blir fort rosa og grått).Sukkerpastaen er hvit og vanskeligere å farge. Sukkerpasta smaker mest melis om det foretrekkes fremfor marsipan. Sukkerpasta må du også lage selv. Greit å bruke om det er nøtteallergi også. Du kan ikke brukekonditorfarger, men pastafarger fra f.eks Wilton er bra. De er konsentrerte å drøye i bruk. Fåes kjøpt på bl.a Jernia. Har du tid, ville jeg bestillt på ebay. Søk på Wilton icing colours i såfall.

    SvarSlett
  28. Tusen takk :) Får kjøpe i hauger, å prøve meg fram. Kjempe bra at man kan spørre her ! Kanskje bli kaka til 2 års dagen reddet nå :) Mvh Helene

    SvarSlett
  29. Hva farger man marsipan med ?

    SvarSlett
  30. pasta farger..skrev om det litt lengre opp i tråden ;-)

    SvarSlett
  31. Hei Lene

    Hvor mye titandioksid bruker du pr kg marsipan for å få den hvit ?
    Tusen takk for kjempe flott blogg :)

    Klem fra Bente

    SvarSlett
  32. Ikke noen spesiell mengde. Har i litt og litt og ser an fargen ;-)

    SvarSlett
  33. hei sann,
    kanskje litt dumt spøsmål, men hvor får man kjøpt gelatin pulver?

    SvarSlett
  34. I matbuttiken ;-)
    kan ogsså bruke gelantinblader.

    SvarSlett
  35. Hei!
    Hvor kjøper du marsipan og hva er lettere å farge etter din mening(marsipan eller sukkerpasta)?
    PS.
    Kakene dine er nydelige, kan ikke fatte at noen kan lage noen sånt!

    SvarSlett
  36. Takk for det :)øving gjør mester ;-)
    Jeg kjøper marsipan i butikken.
    Jeg foretrekker også å bruke marsipan, men det er en smakssak. Det er sikkert lettere å farge sukkerpasta fordi den er mykere i konsistens og kan farges når du lager den.

    SvarSlett
  37. Hei igjen Lene!
    Må være sikker;mener du at du kjøper marsipan i vanlig matbutikk? Kan du vær så snill skrive hvem sin marsipan du bruker eller hva den heter. Jeg så en tube marsipan på Rema 1000 og kan jeg bruke den? Jeg skal lage Lynet McQueen kake til min sønn men kan ingenting og derfor må ha alt med te skje!
    På forhånd takk

    SvarSlett
  38. Hei,

    driver å "forsker" litt på det her med sukkerpasta. Må ærlig innrømme at jeg ikke hadde hørt om det, før jeg for et par uker siden bladde meg gjennom en katalog fra panduro. Så det jeg egentlig lurte på er om du vet om den ferdige fra panduro er noe god å bruke (og om den smaker godt). Når jeg baker er jeg fan av å lage alt fra bunn av, men har litt knapt med tid, så om den er god hadde det hjulpet meg.

    Og så lurer jeg også på om det er mulig å bruke både smørkrem og sukkerpasta samtidig på en kake og hvordan det ser best ut hvis man skulle brukt disse to sammen da? og ville det eventuelt bli litt mye og litt for søtt?


    Eline

    SvarSlett
  39. Hei Eline

    Jeg har ikke prøvd ferdig sukkerpaste, kun laget selv fra bunnen av. Jeg foretrekker å bruke marsipan i stedet ;-) Det er selvsagt smak og behag. Du kan fint bruke smørkrem og sukkerpasta, du må nesten ha det under lokket. Det er søtt ;-)Synes det smaker veldig melis.

    Mvh Lene

    SvarSlett
  40. Hei. Jeg lurer på hvordan man oppebarer en ferdigpyntet kake med sukkerpasta? Dersom man lager den et par dager i forveien. Jeg vil ikke at det skal bli hardt.

    Christine

    SvarSlett
  41. I kjøleskap, gjerne i en eske :-) Kaken må stå kaldt, i hvertfall om du har kremfyll/mousse eller lignende fyll i kaken.

    SvarSlett
  42. Hei. Hvordan oppbevare en ferdig pyntet kake med fondant? Fredag i dag og skal brukes søndag formiddag? :)

    SvarSlett
  43. Hei
    Bare la den stå kaldt i kjøleskapet :-)

    Lene

    SvarSlett
  44. Hei! Jeg skal lage sjokoladekake som jeg trekker med marsipan. Tenkte å pynte med fondantblomster.. Kan pynte kaka klar dagen i forveien, og hvordan oppbevarer jeg den da over natta? Har hørt at fondant ikke skal i kjøleskap, men noen sier at man kan det, men må ha plast på😃

    SvarSlett
  45. Hei Sandra! Du kan pynte den dagen i forveien. Kaken kan stå i en pappeske i kjøleskapet, ikke i plast (svetter). Har du ikke plass, lar du den stå uten noe rundt. Du kan eventuelt sette på pynten før servering, men du kan fint pynte den en dag i forveien også hvis tiden blir knapp :-) Lykke til!

    SvarSlett
  46. Takk for svar😃 jeg har den i en sånn tupperware kakeform, tror du det går bra eller burde den da heller stå uten noe over?

    SvarSlett
  47. Ville ikke satt den i plastbeholder, kun papp eller ingenting.

    SvarSlett
  48. Hei!
    Jeg skal lage sjokoladekake med sukkerpastalokk for første gang, jeg lurer på om jeg kan legge sukkerpastaen på kaken dagen før den skal spises? Hvordan skal jeg evt obevare denne kaken uten at den blir for tørr?
    Tusen takk for svar :)

    SvarSlett
  49. Det går fint, har du en pappeske, så sett den i den, hvis ikke kan den bare stå uten noe også. Den blir ikke tørr ;-) Ikke bruk plast, da kan den bli svett.

    SvarSlett
    Svar
    1. Men den skal stå i kjøleskapet ja? Funker det å ha en krem i midten av kaken, eller blir den da for bløt?

      Takk igjen :)

      Slett

  50. kjøleskap ja, og krem inni og under lokket.

    SvarSlett
  51. Vil blomster og annen pynt du har laget i sukkerpasta synke samme i kjøleskapet?(Jeg har en del tylose/cmc i deigen)

    SvarSlett
  52. Vil blomster og annen pynt du har laget i sukkerpasta synke samme i kjøleskapet?(Jeg har en del tylose/cmc i deigen)

    SvarSlett
  53. Nei, ikke om de er tørket før du setter de på kjøl.

    SvarSlett
  54. Flotte kaker og flott blogg 👍. Jeg skal lage kake med nøttbunn fylt med bringebærmousse så sukkerbrød over med et lag med sjokoladekrem. Den skal trekkes med sjokoladekrem også så skal den han marsipanlokk. Pynten er av fondant.Kan jeg lagde denne torsdag skal spise lørdag? Hvordan oppbevarer jeg denne så pynten ikke faller sammen?

    Et spørsmål til, kan man bruke pisket krem under fondantlokk?

    SvarSlett
  55. Takk for det :-) Du kan lage den torsdag, det går fint. Pynten faller nok ikke sammen, den tørker. Kommer selvsagt litt an på hva slags pynt du skal lage. Jeg har alltid pynten på i kjøleskap :-) Krem går fint under fondantlokk. Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk.
      Skal jeg sette den i plast kaketine eller skal den stå uten å dekke den til?
      Jeg skal pynte calalijer, så redd de faller sammen

      Slett
    2. Krem fra fløte anbefales ikke under fondant nei, alt for fuktig så fondanten smelter..

      Slett
  56. Skal jeg dekken den til?
    Skal pynte med calalilje så redd de faller sammen. Hva tror du. Dine liljer var kjempe flotte.

    SvarSlett
  57. Den kan stå udekket til. Du kan eventuelt vente med å sette pynten på kaka så de får tørket litt først. Jeg pleier som oftest å lage slik pynt litt i forveien så den rekker å tørke litt.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...