Om meg

Bildet mitt
Tønsberg, Vestfold, Norway
Heisan!! Jeg heter Lene og her deler jeg min hobby og kakeverden med dere. Hyggelig at du titter innom, liker besøk =) Legg gjerne igjen kommentarer og det du måtte føle for. Du finner meg også på facebook.

søndag 14. november 2010

Fakta om fløte

Litt fakta om kremfløte:

Kremfløte er fettet som skilles ut fra melken i det første stadiet i smørproduksjon.
Kremfløte har 38% fett.
Kremfløte er ikke homogenisert. Det ivaretar piskeegenskapene. Homogenisering ville gjort kremfløten vanskelig å vispe til krem.
Kremfløte passer til supper og sauser, fløtegrøt, potetmos, dessertsauser, fromasjer, puddinger osv.
Når du skal vispe krem til kaker, desserter m.m., er det kun kremfløte som kan benyttes. Men husk at kremfløten må være kjøleskapskald når den skal vispes.
Om sommeren kan værlaget ha betydning for hvor lett det er å få kremen stiv uten å bli kornet.
Bli ved bollen når krem skal vispes - den skal bli fløyelsmyk og luftig.
Har du fløte til overs, frys den gjerne i isbitform/isbitposer og ha senere en fløteterning rett i sauser og supper.

Så litt om matfløte:

Matfløte inneholder 20 % fett.
Som navnet tilsier er den i hovedsak laget for å kunne benyttes i matlagingen til f.eks supper og sauser.
Fløten er ultrapasteurisert og aseptisk tappet, med en holdbarhet på 3 måneder.
Den må oppbevares kjølig for å unngå fettoppfløting.
Matfløte er en magrere fløte som passer til supper, sauser og gryteretter, i dessertsauser, på fruktgrøt, ferske bær osv.
På grunn av for lavt fettinnhold og at produktet er homogenisert kan ikke dette fløteproduktet piskes til krem.
Matfløte er kokestabil og tåler småkoking.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...