Om meg

Bildet mitt
Tønsberg, Vestfold, Norway
Heisan!! Jeg heter Lene og her deler jeg min hobby og kakeverden med dere. Hyggelig at du titter innom, liker besøk =) Legg gjerne igjen kommentarer og det du måtte føle for. Du finner meg også på facebook.

fredag 13. mars 2009

Solboller

5 dl vann eller skummet melk 

5 dl appelsinjuice 

250 g smør 

3 dl sukker 

2 egg 

100 g gjær for søte deiger 

3 ts kardemomme 

ca 2100 g hvetemel 

Fyll: 

finrevet skall av 1 appelsin 

2 ss brunt sukker 

3-4 ts kanel 

ca 2 dl vaniljekrem ( ferdig kjøpt) 

Fremgangsmåte

Smelt smør, tilsett melk/vann og juice og varm til ” fingervarm”.
Rør ut gjæren i litt av væsken (tørrgjær tilsettes sammen med hvetemelet).
Rør eggene ut i resten av melken.
Ha alt det tørre i bakebollen og tilsett væske mens maskinen går.
Elt deigen i maskin, til den blir glatt, smidig og blank.
Dekk til bakebollen og sett til hvil/ heving i 30-40 min.
Ha deigen ut på bakebordet , del i to emner og kjevle hvert hver del ut til et rektangel.
Dryss over en blanding av brunt sukker, kanel og finrevet skall av appelsin ( kun det gule).
Rull sammen.
Skjær i skiver som til kanelboller og sett på bakepapirkledt stekebrett.
Dekk med et klede og la etterheve i ca 45 min.
Lag en grop i hver bolle og legg 1 ss vaniljekrem i gropen.
Stek på midterste rille i varm stekeovn ved 230 o C i 8-10 min.
Avkjøl på rist.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...